ΤΡΟΠΟΙ ΓΡΑΦΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΕΙΑ
Τρόποι γραφής:
Ως συγγραφέας, πολλές φορές, για να με συμβουλεύσουν, μου λένε: «Κάνε αυτό δουλεύει. Κάνε εκείνο είναι καλό. Κάνε το άλλο θα σε βοηθήσει».
Σε όλες αυτές τις προτάσεις δεν αναφέρουν την πιο βασική λεπτομέρεια: «Κάνε αυτό γιατί λειτούργησε σ’ εμένα. Δες εκείνο γιατί δούλεψε σ’ εμένα. Κάνε το άλλο, γιατί βοήθησε εμένα».
Ο λόγος που τα αναφέρω είναι επειδή οι τρόποι είναι πολλοί και πρέπει να βρείτε αυτόν τον έναν «μαγικό» που ταιριάζει σ’ εσάς. Ο καθένας είναι μοναδικός και γράφει με τον δικό του τρόπο. Υπάρχει άραγε σωστός τρόπος για να γράψετε ένα λογοτεχνικό κείμενο; Πόσο επηρεαζόμαστε από άλλους φίλους συγγραφείς; Τελικά ο τρόπος γραφής εξαρτάται μόνο από την προσωπικότητά μας και το πώς έχουμε μάθει να λειτουργούμε;
Παρακάτω σας παραθέτω μερικούς τρόπους γραφής ανάλογα με τον τύπο του συγγραφέα:
Χτίστης:
Ένας τέτοιος είμαι εγώ. Ένας χτίστης για δυο τρεις μήνες ασχολείται με την ιστορία του. Ο εγκέφαλός του καίγεται από εικόνες, σκέψεις, διαλόγους, χαρακτήρες. Κρατάει σημειώσεις, όπου τον βολεύει, είτε στον υπολογιστή είτε χειρόγραφα και όταν είναι έτοιμος, ετοιμάζει τα κεφάλαια και ξεκινάει να γράφει.
Ελεύθερος:
Σκέφτηκε την ιδέα, τη γουστάρει και ξεκινάει να τη γράφει με πάθος, χωρίς πλάνο, χτίσιμο, τίποτα. Πολλοί συγγραφείς αναφέρουν ότι τους αρέσει αυτός ο τρόπος γιατί κάθε σελίδα είναι μια έκπληξη για τη συνέχιση της ιστορίας τους και ότι δεν γνωρίζουν το πού θα τους οδηγήσει.
Χρειάζεται χρόνο:
Ο τρόπος αυτός απευθύνεται κυρίως σε άτομα που γράφουν βιβλία φαντασίας.
Αυτά τα άτομα ξοδεύουν τουλάχιστον έξι μήνες στην κοσμοπλασία του κόσμου τους. Πώς είναι ο κόσμος; Ποια είναι τα πλάσματα; Ποιο είναι το πολιτικό-κοινωνικό σύστημα; Ποια η σχέση των ανθρώπων μεταξύ τους ή μεταξύ πλασμάτων και ανθρώπων; Τι γλώσσα μιλάνε;
Στο άρθρο μου: Η τέχνη της κοσμοπλασίας υπάρχουν συμβουλές για το πώς να χτίσετε κόσμους και πλάσματα ζωντανά από τη φαντασία σας.
Της λεπτομέρειας:
Εδώ υπάγονται οι συγγραφείς που δεν θα ξεκινήσουν να γράφουν την ιστορία αν δεν βρουν και την μικρότερη λεπτομέρεια και δεν καλύψουν και το ελάχιστο κενό που υπάρχει στην ιστορία τους. Έχουν φτιάξει σχεδιαγράμματα, excel, τα κεφάλαια, ημερομηνίες, ό,τι χρειάζεται η ιστορία τους για να δουλέψει και μετά ξεκινούν να γράφουν με βάση το πλάνο τους.
Σε αυτό το κείμενο αναφέρω επιγραμματικά τέσσερεις περιπτώσεις. Εκεί έξω υπάρχουν εκατομμύρια συγγραφείς που σίγουρα χρησιμοποιούν έναν πέμπτο, έκτο, έβδομο τρόπο ή που συνδυάζουν τους παραπάνω, δημιουργώντας έναν νέο υβριδικό.
Συνέπεια στη γραφή λογοτεχνικών κειμένων:
Συνεπώς, ο κατάλληλος τρόπος γραφής λογοτεχνικών κειμένων είναι αυτός που βολεύει και λειτουργεί σ’ εσάς. Δεν υπάρχει σωστός ή λάθος. Αυτό όμως που πρέπει να έχει κάθε συγγραφέας είναι να έχει συνέπεια.
Ένας ορισμός για τη λέξη συνέπεια είναι: η ακριβής τήρηση των υποχρεώσεων ή των συμφωνημένων ή η σταθερή και χωρίς αντιφάσεις συμπεριφορά. Κατά τη συγγραφή όμως στον καθένα από εμάς μεταφράζεται διαφορετικά και θα σας εξηγήσω τι θέλω να πω.
Υπάρχουν συγγραφείς που θεωρούν συνέπεια ότι πρέπει να γράφουν κάθε μέρα 1000 λέξεις.
Για κάποιον άλλον σημαίνει ότι θα γράφει κάθε σαββατοκύριακο για δέκα ώρες.
Για κάποιον άλλον σημαίνει ότι θα γράφει τρεις φορές την εβδομάδα το βράδυ ή το πρωί, όσες περισσότερες λέξεις μπορεί.
Κάποιος άλλος κάθεται κάθε μέρα μία ώρα και τις μισές μέρες γράφει και τις άλλες χτίζει την ιστορία του.
Όλα τα παραπάνω παραδείγματα είναι μια εικόνα του τι μπορεί να σημαίνει «Συνέπεια» στον καθένα σας. Όλα είναι σωστά δεν υπάρχει λάθος, αρκεί να έχετε συνέπεια κατά τη διάρκεια καταγραφής του λογοτεχνικού σας έργου.
Χωρίς συνέπεια, θα ακούσουμε πολλές φορές τον συγγραφέα να λέει: «Δεν έχω τον χρόνο που χρειάζομαι για να γράψω ή δεν έχω αρκετό χρόνο για να γράψω όσο θέλω», με αποτέλεσμα να μένει στάσιμος και να μην ολοκληρώνει το έργο του. Φυσικά και συμβαίνει σε όλους μας. Έχουμε δουλειά, οικογένεια, μαθήματα και οι ώρες τις ημέρας είναι 24, θέλουμε δεν θέλουμε. Όμως με το να λέμε ότι δεν έχω χρόνο και να μην προσπαθούμε να βρούμε για να γράψουμε, εκεί κάνουμε το μεγάλο λάθος.
Πλεονεκτήματα συνέπειας:
Αν ξεκινήσετε σήμερα να γράφετε 500 λέξεις τρεις φορές την εβδομάδα σημαίνει 1500 λέξεις σε εφτά ημέρες άρα 6000 λέξεις το μήνα. Τα μικρά βήματα δίνουν μεγάλα αποτελέσματα, μην τα υποτιμάτε.
Θα φέρω ακόμα ένα παράδειγμα από προσωπική εμπειρία:
Σ’ ένα μάθημα δημιουργικής γραφής μας ζητήθηκε να γράψουμε σε μισή ώρα ένα συγκεκριμένο θέμα. Δεν μας ενδιέφερε η ποιότητα, άλλα να αποδώσουμε σωστά τα όσα είχαμε μάθει. Σε μισή ώρα έγραψα 504 λέξεις οι οποίες πέρα από την τελευταία πρόταση θα κρατηθούν όλες και θα μπουν στο επόμενο βιβλίο μου. Μέσα σ’ ένα μάθημα έγραψα 500 λέξεις, από ένα δύσκολο σημείο του βιβλίου που ετοιμάζω, που σε άλλη περίπτωση θα έλεγα: «Δεν έχω τον χρόνο».
Μην υποτιμάτε τον χρόνο που έχετε παρά την κούραση σας.
Εν κατακλείδι
Άρα, όπως και αν είναι ο τρόπος που γράφετε, όποιο και αν είναι το θέμα το είδος του κειμένου που δημιουργείτε η συνέπεια είναι αυτή που θα σας οδηγήσει να ολοκληρώσετε το οποιοδήποτε εγχείρημά σας.
Συμβουλή:
Ακόμα να σας επισημάνω ότι, υπάρχουν πολλοί συγγραφείς εκεί έξω που αναφέρουν ότι γράφουν 4000 λέξεις τη μέρα, 30Κ την εβδομάδα. Ο αποδέκτης, που προφανώς είναι ένας άλλος συγγραφέας, μπορεί να νιώσει απαισιοδοξία επειδή εκείνος γράφει μόνο 2000 λέξεις ή 500 τη μέρα ή και την εβδομάδα.
Αυτό που θα πω είναι, μην συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλον. Να δίνετε σημασία μόνο σε όσα δημιουργείτε εσείς. Μην επιτρέπετε το ψυχολογικό μπούλινγκ που μπορεί να θέλει να κάνει ο καθένας μόνο και μόνο επειδή έχει κόμπλεξ.